Hoeveel meer geld hebt u nodig om een echt verschil te maken in de wereld? Om de hulp voor één iemand uit te breiden naar hulp voor een gemeenschap… of zelfs een heel land?
De komende veertig jaar is er een groep in de samenleving die unieke mogelijkheden biedt: mensen boven de 65.
Die leeftijdsgroep blijft maar groeien, en dat creëert maatschappelijke problemen: blijft ons pensioen wel betaalbaar? En hoe zit dat met de gezondheidszorg? Maar gelukkig bent u fondsenwerver. En voor ú biedt de vergrijzing net veel kansen!
Laten we bij het begin beginnen. U gebruikt nu vooral direct mail? Perfect, doe vooral zo verder.
Blijf nieuwe donateurs rekruteren die ouder zijn dan 55, de zogenaamde ‘babyboomers’. Zij hebben nog een heel leven om uw organisatie te ondersteunen. De kinderen hebben het huis verlaten, ze werken minder, enz. Hun leven krijgt een nieuwe invulling. Nu pas hebben ze wat extra geld en tijd over om een goed doel te kiezen waar ze in geloven.
Maar... trek niet alleen nieuwe donateurs aan! Laat uw huidige donateurs een journey doorlopen, binnen uw organisatie. Misschien zijn ze momenteel donor of vrijwilliger? Misschien kopen ze dingen die u aanbiedt of werden ze door u geholpen? De kans is groot dat ze klaar zijn voor de volgende stap.
Zodra een donateur een sterke band heeft met uw organisatie, is de tijd rijp voor die pot met goud. Anders gezegd: laat uw sympathisanten weten dat ze een enorm verschil in de wereld kunnen maken. Voor bijna iedere donateur is een legaat de grootste schenking dat ze ooit zullen doen. Slechts weinig mensen hebben de financiële kracht om uit te groeien tot major donors; maar iedereen kan wel een erfenis nalaten.
Wie is het meest geneigd om uw organisatie op te nemen in zijn testament?
Anders gezegd: bij wie moet u het eerst aankloppen? Het antwoord is eenvoudig: bij uw trouwste donateurs die geen kinderen hebben.
U weet niet wié van uw donateurs kinderloos is? Geen erg, die kennis ontbreekt bij haast elke vereniging.
Maak een selectie in uw database en neem iedereen op die meerdere keren aan uw organisatie heeft geschonken. Hoe meer ze hebben gegeven, hoe beter – de datum van hun laatste gift doet er niet toe. Want misschien hadden ze de laatste tijd (medische) problemen, en konden ze het financieel niet meer aan om te schenken. Dat betekent geenszins dat ze niet meer om u geven.
Meer weten? Blijf WILL volgen, en ontdek in deel-2 hoe u in vijf stappen naar die pot met goud reikt.