Heeft uw organisatie al een rode draad?

Een onmisbaar element in uw legatenstrategie is een brochure. Hét uitstalraam van uw organisatie. Hoe komt zo’n brochure tot stand? Welk denkwerk zit erachter? Annelies, onze vaste Designer, wandelt met u door de visuele kant van het proces. Uw organisatie heeft al een missie en een visie – maar ze verdient ook een rode draad.

Je zou verwachten dat ik bij een nieuwe briefing meteen aan de slag ga. Integendeel, ik doe eerst helemaal niets. Het is te zeggen: ik begin niet te designen.

Mijn eerste werk is nadenken. En mezelf inlezen in de materie. Wat doet deze vereniging precies? Wat wil ze bereiken? Wie heeft ze daarvoor nodig? Zo zoek ik de unieke rode draad voor een organisatie. Die rode draad zorgt ervoor dat de brochure als één geheel aanvoelt.

Een voorbeeld om te illustreren. Voor de Mucovereniging, een organisatie die mensen met de ongeneeslijke ziekte mucoviscidose helpt, zocht ik naar beelden die een link hebben met adem, zuurstof, dromen, verlangen, … De link lijkt op het eerste zicht subtiel. Maar ik weet: als ik het voel, zullen de lezers dat ook merken.

Er zijn twee musts die terugkeren voor iedere vereniging.

  1. De brochure moet een hoge feelgood-factor hebben

    Wanneer iemand de legatenbrochure openslaat, moet dat aanvoelen als een warm gevoel van thuis zijn: gezellig voor de haard, met een pluizig deken over je voeten en een lekkere tas koffie. Want pas wanneer de lezer zich comfortabel voelt, kan hij of zij nadenken over de toekomst.

    De vraag die de lezer zich stelt: verdient deze vereniging mijn legaat?

    In een ontwerp stemt dat overeen met:

    - Frisse, positieve kleuren – geen sombere en donkere tinten.
    - Een luchtig ontwerp met veel ruimtegevoel.
    - Sfeer scheppen betekent niet: pagina’s volrammen met lappen tekst.
     

  2. De brochure moet je laten wegdromen

    Een nalatenschap draait nog altijd rond de moeilijke thematiek van sterven. Daarom leg ik met mijn design minder de nadruk op het eindeloze, en net meer op onsterfelijkheid. Want met een legaat help je mensen ook verder wanneer je er zelf niet meer bent. Je krijgt een positief gevoel van de vele mogelijkheden.

    De vraag die de lezer zich stelt: hoe maak ik het verschil met mijn legaat?

    In een ontwerp stemt dat overeen met:

    - Sfeervolle, warme beelden die tot de verbeelding spreken.
    - Voor verschillende interpretaties mogelijk; iedereen ziet er wat anders in.

Hoe pak je dat alles concreet aan?

- Stel een moodboard samen van beelden, naargelang de thematiek van de vereniging.
- Zoek je rode draad.
- Bepaal je kleurenpallet.
- Denk eraan om niet té veel tekst op een pagina te zetten. De copywriter zal het niet graag horen, maar een beeld zegt meer dan duizend woorden.
- Hou het leesbaar voor jong en oud: kies een groot lettertype en gebruik weinig reverse print (witte letters op een gekleurde achtergrond).

Ga vandaag nog aan de slag!

Wilt u uw organisatie écht in de etalage zetten? Een visitekaartje afleveren waar kandidaat-legatarissen helemaal warm voor lopen? Geef ons dan een seintje. U en WILL maken er samen iets moois van.

Auteur: Annelies
04.05.2020
Grafist